ژازه طباطبایی، مجسمه‌ساز پیشرو، درگذشت

دیشب، ژازه طباطبایی، شاعر و نویسنده، هنرمند مجسمه‌ساز و از پیشگامان این هنر که از اواسط دی‌ماه به‌علت خون‌ریزی معده در بیمارستان بستری بود، متاسفانه در سن ۷۷ سالگی درگذشت. او این سال‌های آخر را در سرای سالمندان به سر می‌برد.
ژازه طباطبایی که برندهی بیش از ۱۰ جایزه‌ی جهانی‌بود، در سال ۱۳۲۹ دیپلم هنرستان

jazeh.jpg

هنرپیشگی را درافت‌کرد و سپس نخستین نمایشگاه نقاشی خود را برگزارکرد. در سال ۱۳۳۳ هم از دانشکده‌ی ادبیات افارغ‌التحصیل رشته‌ی کارگزدانی تیاتر شد. در این سال‌ها او چندین نمایش‌نامه نوشت و برخی را به صحنه‌برد. یکی از مهم‌ترین کارهای او بنیان‌گزاری گالری هنر مدرن ایران در سال ۱۳۳۹ بود، که اولین گالری ایران به‌شمار می‌رفت. در دهه‌ی چهل انتشار دو مجموعه‌ی شعر با نام ابلق و اجق و وجق از سوی او باعث شد تا باوجود انتقاد منتقدین، نام او به عنوان یکی از پیشروترین شاعران آن دوران مطرح‌شود. او در عرصه‌های مختلف هنری دارای استعداد بسیار بود. مجسمه‌های ساخت او در مجموعه‌های شخصی بزرگان عصر نگه‌داری می‌شود. از آثار او نمایشگاه‌های متعددی در سراسر جهان تاکنون برگزارشده‌است.
خسرو سینایی در سال ۱۳۷۶ فیلمی درباره زندگی این هنرمند ساخت که نام‌اش کوچه‌ی پاییز است.
متاسفانه در سال‌های اخیر هیچ‌کدام از کتاب‌ها و نوشته‌های او چاپ نشد تا نسل امروز از او و قریحه‌ی بی‌مانندش بی‌خبر بماند.
پیکر او فردا تشییع و در قطعه‌ی هنرمندان به‌خاک سپرده‌می‌شود. روانش شاد
(عکس از رادیو زمانه)

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.