مشهد . روایت هشت

فیلمی از مشهد . حرم امام رضا (ع) . ١٣۴٢ خ . واتسون کینتر
_____
در فیلم گنبد طلا، صحن موزه، مسجد گوهرشاد و صحن نو دیده می‌شود.
_____
واتسون کینتر (١٢۶٩ – ١٣۵٨ خ) مهندس آمریکایی و دانش‌آموخته شیمی دانشگاه پنسیلوانیا، از سال ١٣١٢ تا ١٣۴٨ سفرهای پرشماری در قاره‌های گوناگون انجام داد و با عکاسی، فیلم‌برداری و یادداشت‌نویسی به مستندسازی دیده‌هایش پرداخت. مکزیک، گینه‌نو، سیلان، نیجر، تونس، مصر، ترکیه، عراق، ایران و افغانستان از جمله کشورهایی است که کینتر به آنها سفر کرده است. مجموعه عکس‌ها، فیلم‌ها و یادداشت‌های او پس از مرگش به موزه دانشگاه پنسیلوانیا اهدا می‌شود.
او در سال ١٣۴٢ در سفری به ایران، از مشهد هم دیدن می‌کند و دقایقی فیلم از این سفر به جای مانده است.
_____
در این فیلم گوشه‌هایی از ضلع غربی صحن موزه دیده می‌شود. پس از کشیده‌شدن خیابان فلکه و خیابان تهران، فکر ساخت این صحن از حدود سال‌ ١٣١۶ با خرید و تخریب بناهایی مانند تیمچه پایبن‌پا، مدرسه پایبن‌پا و خانه‌ها و کاروانسراها در جنوب حرم عملیاتی می‌شود. در شمال این صحن بنای موزه قدیم آستان با طرح آندره گدار بین سال‌های ١٣١۶ تا ١٣٢۴ ساخته می‌شود و این صحن به همین دلیل به صحن موزه مشهور می‌شود. بعدها در ادبیات رسمی این صحن را صحن پهلوی نامیدند.
_____

#مشهد#تاریخ_مشهد#معماری_مشهد
#تاریخ_معماری_مشهد#معماری_معاصر_مشهد#معماری_ایران#تاریخ_معماری_ایران#بافت_حرم#حرم_مطهر#امام_رضا#عکس_تاریخی#عکس_قدیمی#فیلم_قدیمی#صحن_موزه#واتسون_کینتر#watson_kinter

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.